Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, March 5, 2010

Program Khidmat Bakti Kampung Labu Hilir












27 Februari 2010- Kelab Pendidik, Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU) dan Student Law Club (SLC), Fakulti Syariah dan Undang-undang (FSU) bersama Persatuan Wanita Labu dan JKKK Kampung Labu Hilir telah menganjurkan Program Khidmat Bakti di Kampung Labu Hilir. Program tersebut disertai oleh seramai lebih kurang 70 orang Mahasiswa yang terdiri daripada Kelab Pendidik dan SLC, beberapa orang pensyarah FPBU dan FSU serta warga Kampunng Labu Hilir. Program ini bermula seawal pukul 8.30 pagi dan berakhir pada pukul 5.30 petang

Objektif penganjuran program ini adalah bagi melahirkan mahasiswa yang mempunyai daya aktivisme yang tinggi serta peka terhadap masyarakat sekeliling. Ini bagi melahirkan golongan manusia yang mampu memberi manfaat kepada manusia di sekelilingnya. Seharusnya tidak wajar bagi seseorang yang mempunyai ilmu namun tidak mampu memberi manfaat kepada manusia lain dengan kelebihan yang telah dikurniakan kepadanya. Selain itu program ini juga dilihat mampu mengeratkan ukhwah antara dua pihak iaitu universiti dan masyarakat luar.Diharapkan melalui ukhwah yang telah terjalin ini mampu membuka ruang kerjasama yang lebih luas di masa hadapan dalam usaha membangunkan tamadun ummah.

Program tersebut secara umumnya telah dibahagikan kepada dua sesi. Sesi pertama bermula dari pagi hingga pukul 2.30 petang. Pada sesi ini pelbagai aktiviti telah diadakan antaranya gotong royong, sukaneka, dan pertandingan mewarna bagi anak-anak penduduk kampung. Pada sesi kedua yang bermula pada pukul 2.45 petang merupakan majlis perasmian penutupan program tersebut. majlis penutupan program tersebut telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Datuk Hasim Rusdi ADUN labu yang juga merupakan Exco Kerajaan Negeri Sembilan. Dalam ucapannya beliau melahirkan rasa kegembiraan atas kesudian pihak USIM untuk hadir ke kampung tersebut serta mengharapkan kerjasama yang berterusan dengan pihak USIM di masa hadapan.

Program tersebut diakhiri dengan majlis pemberian sumbangan kepada keluarga yang telah terpilih. Melalui sumbangan ini diharapkan sedikit sebanyak mampu meringankan bebanan keluarga-keluarga tersebut. Sebelum pulang, para mahasiswa telah bergambar kenangan bersama Datuk Hasim.

No comments: