Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, July 10, 2012

KEMENANGAN DR. MORSI, KEMENANGAN YANG DINANTI



Pada 24 Jun yang lalu, Dr Morsi calon Presiden Mesir dari Parti Kebebasan dan Keadilan kelolaan Ikhwanul Muslimin secara rasminya telah diumumkan sebagai Presiden Mesir pertama pasca Revolusi Mesir 2011 oleh Suruhanjaya Pilihanraya Mesir. Dr. Morsi mencatat kemenangan 51.7 peratus undi mengalahkan lawannya Ahmad Syafiq dengan 48.3 peratus undi. 

Kemenangan tersebut disambut dengan rasa penuh kesyukuran oleh sebahagian besar rakyat Mesir yang sudah lama mengimpikan pemerintahan baru yang bebas dari cengkaman diktator. Mengulas kemenangan Dr. Morsi, Perdana Menteri Palestin mengungkapkan kata-kata yang mendalam maksudnya. Ungkapnya "Ajaib sungguh penjara Mesir. Nabi Yusuf masuk penjara dan keluar darinya menjadi Raja Mesir. Dr. Morsi masuk penjara dan keluar darinya menjadi presiden."  Sesungguhnya tiada yang dapat mengatasi perencanaan Allah. Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 26 yang bermaksud:

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai Tuhan Yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.


Dr. Morsi dan Ikhwanul Muslimin

Kemenangan Dr. Morsi bukanlah kemenangan yang datang bergolek tetapi kemenagan yang dibayar dengan keperitan dan pengorbanan bahkan melibatkan pengorbanan nyawa. Kemenangan Dr. Morsi merupakan kemenangan ikhwanul muslimin. Dr. Morsi merupakan antara pendakwah yang bergiat aktif dalam jemaah Ikhwanul Muslimin. Mengikut jejak langkah tokoh-tokoh ikhwanul muslimin yang terdahulu, Dr Morsi turut pernah dipenjarakan di bawah rejim mubarak. Meskipun jasadnya dipenjarakan, namun semangat perjuangnya sama sekali tidak mampu dipenjarakan dan kini orang yang bertanggungjawab memenjarakannya pula dipenjarakan. 

Menelusuri perjuangan ikhwanul muslimin, ramai pemimpinya yang telah dibunuh dengan kejam, termasuklah pengasasnya iaitu Hasan al-Banna. Sebahagian yang lain pula ada yang dipenjarakan. Meskipun pelbagai rintangan yang dihadapi, namun ianya tidak pernah melenyapkan semangat perjuangan ahli gerakan tersebut yang cintakan kebenaran. Cabaran demi cabaran yang menambahkan lagi pengaruh Ikhwanul Muslimin, bukan sahaja di Mesir bahkan di seluruh pelusuk dunia.

Ikhwanul Muslimin mendapat tentangan dari pihak kerajaan Mesir seawal penubuhannya pada tahun 1927 oleh Hassan al-Banna kerana telah menyemarakkan gerakan tajdid atau perubahan dalam kalangan masyarakat. Aliran pemikiran yang menyeru ke arah mendokong prinsip islam itu telah mendapat tentangan yang hebat dari kalangan pemimpin mesir dan kebanyakan negara arab. Pemimpin-pemimpin tersebut merasa tercabar dengan aliran pemikiran yang disemarakkan oleh ikhwanul muslimin kerana aliran pemikiran tersebut bercanggah dengan aliran pemikiran sekular yang mereka anuti.


Perjuangan Ikwanul Muslimin Perjuangan Bersama

Cabaran menegakkan prinsip Islam tidak terbeban kepada jemaah ikhwanul Muslimin semata bahkan ianya prinsip yang harus didokong oleh umat islam keseluruhannya. Islam diturunkan untuk dipraktikkan secara keseluruhannya, bukan hanya dipegang ketika melakukan ibadat khusus semata-mata. Ada dalam kalangan masyarakat yang seolah-oleh mengannggap islam itu tidak lebih dari ritual agama semata-mata, lalu lahirlah golongan yang mengaku islam dalam masa yang sama terlibat dengan gejala maksiat seperti rasuah, penzinaan, penipuan.

Meskipun gerakan ikhwanul muslimin berpusat di mesir namun ianya bukan alasan untuk kita tidak menyokong dan mengenepikan prinsip perjuangan yang dibawa oleh Ikhwanul Muslimin. Semangat perjuangan itu harus diserapkan ke dalam diri kita agar kita sentiasa merasa cinta kepada kebenaran dan benci kepada kemungkaran dan kezaliman. Setiap kita berperanan sebagai da'i atau penyeru kebenaran serta pencegah kemungkaran. Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 110 yang bermaksud:

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.

Apakah kita tidak mahu menjadi umat yang terbaik, yang sentiasa berperanan dalam menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran? Pilihan menjadi umat terbaik terletak di tangan kita. Hakikatnya, perjuanagan dalam menentang kebatilan itu perjuangan yang sentiasa berterusan dan bukan bersifat 'on off'. Ingatlah bahawa syaitan itu tidak pernah rehat dari menyesatkan bani adam dan sememangnya ia menjadi janji yang telah dimeterai oleh Iblis kepada Allah berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-A'raf ayat 16 hinggga 17 yang bermaksud:

Iblis menjawab: ‘Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur.

Alangkah ruginya jika kita tergolong dalam kalangan mereka yang tidak bersyukur. Sesungguhnya orang yang tidak bersyukur itu ialah mereka yang tidak taat kepada suruhan Allah dan mengerjakan larangan Allah. Menyedari hakikat ini, ayuh kita terus berjuang mengalahkan kebatilan sama ada kebatilan yang datang dari bisikan syaitan mahupun kebatilan yang dicetuskan oleh manusia. Kita semarakkan lagi usaha penyebaran islam dalam pembentukan akhlak dan pemikiran.

No comments: