Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, June 20, 2009

Pengorbanan Seorang Ayah

Abah ketika berada di airport London

Telah sebulan lebih abah saya berada di perantauan. Buat pertama kalinya kami sekeluarga terpisah dengan abah yang jarak perpisahannya jauh hingga membatasi negara Malaysia. Abah kini berada di London kerana kursus. Kursus tersebut merupakan kursus untuk pengetua-pengetua sekolah KLUSTER. Baru-baru ini sekolah abah, SMKA Azlan Shah telah terpilih sebagai salah sebuah sekolah KLUSTER. Lantaran itu, abah yang merupakan pengetua sekolah tersebut terpaksa meninggalkan bumi Malaysia ini selama dua bulan.

Rindu rasanya hati ini untuk melihat senyuman abah yang sentiasa mendamaikan jiwa ini. Hari ini yang merupakan hari bapa sedunia menyebabkan kehangatan rinduku bertambah pada insan yang sentiasa berkorban buat diri ini. Rindu pada abah menyebabkan fikiranku sering melayang jauh menjelajah nostalgia silam jerih payah abah dan emak membesarkan saya dan adik beradik yang tidak sedikit bilangannya.

Bukan mudah untuk membesrkan anak-anak yang seramai 11 orang yang terdiri daripada 5 lelaki dan enam perempuan. Sudahlah ramai, kerenah pelbagai pulak tu. Masih jelas di ingatan saya kerenah kami adik beradik yang seringkali bergaduh sewaktu kecil khususnya 4 orang yang tertua. Saya merupakan anak keempat. Di atas saya ada dua orang abang, yang pertama dan kedua, serta seorang kakak. Abang saya yang kedua kembar dengan kakak saya.

Sewaktu kecil, ada sahaja perkara yang kami gaduhkan hingga adakalanya, bertumbuk berterajang serta bercakaran. Kalau dah bergaduh tu kami terpaksalah bersedia dengan hikmat sebatan abah yang akan hinggap di punggung ini. Biasanya sangkut bajulah yang akan hinggap di punggung kami. Selepas menangis kena sebatan abah, emak akan datang menenangkan anak-anaknya dengan penuh kasih sayang.

Abah seorang yang cukup tegas dalam mendidik anak-anaknya. Namun ketegasannya tidak pernah menjarakkan hubungan kami adik beradik dengan abah. Walaupun abah tegas kdalam mendidik kami khususnya perkara berkaitan soal agama seperti solat, namun abah sentiasa pandai mengambil hati kami. Abah tidak pernah memarahi kami tanpa kami mengetahui sebabnya. Bila abah marah abah mesti mahu anak-anaknya tahu sebab abah marah. "Abah marah ngkorang sebab abah sayangkan ngkorang". Inilah kata-kata yang sering abah ucapkan apabila kami dimarahi. Dengan ketagasan tersebutlah menjadikan hubungan adik beradik kami kini begitu erat. Ketegasan abah juga menjadikan kami anak-anak yang menghargai dan menyayangi diri abah dan ibu.

Kalau nak ceritakan pengorbanan abah dan emak memang takkan terdaya untuk diri ini menulis kesemuanya lantaran terlalu banyak pengorbanan yang telah mereka lakukan buat kami adik beradik. Antara pengorbanan abah yang cukup menyebabkan saya terharu ialah ketika abah menghidap demam denggi. Saya masih ingat lagi pagi itu, selapas sarapan abah muntah-muntah dan pening kepala. Abah kata memang sejak semalam lagi abah tak sihat. Hari itu juga merupakan hari jadi kakak saya. Lazimnya, abah dan emak akan sambut har jai kami adik beradik dengan majlis kesyukuran anta kami anak-beranak. Abah dan emak juga biasanya akan belikan kami hadiah hari jadi.

Pada hari itu, abah yang tidak sihat tetap menggagahkan dirinya untuk pergi keluar mencari kek hari jadi untuk kakak saya. Bayangkanlah abah yang ketika itu menghidap demam denggi berdarah sanggup bersusah payah keluar semata-mata nak menggembirakan hati anaknya walaupaun tuhan saja yang tahu penderitaan yang sedang dialaminya. Pada ketika itu kami sekeluarga termasuk abah sendiri tidak tahu yang dirinya sedang mengalami demam denggi berdarah.

Setibanya abah di rumah kami sekeluarga berkumpul bersama-sama untuk majlis kesyukuran. Abah membacakan doa selamat buat kakak saya. Selepas itu kakak saya memotong kek hari jadinya sambil diperhatikan kami semua. Pada ketika itu raut wajah abah kelihatan tersenyum. gembira. Kepuasan terpamer di wajah abah dan emak kerana berjaya menggembirakan hati anak-anaknya buat kesekian kalinya. Namun di sebalik senyuman abah terselindung keperitan menahan kesakitan akibat demam denggi.

Setelah selesai majlis kesyukuran kesihatan abah semakin teruk. Abah muntah lagi dengan banyaknya. Ketika itu abah kelihatan pucat dan badannya semakin lemah. Melihatkan penyakit abah yang tidak seperti biasa, kami semua bertambah risau. Maka, emak pun segera menemani abah ke klinik berhampiran. Setibanya abah dari klinik, emak memberitahu abah disyaki demam denggi berdarah dan perlu dibawa ke hospital.

Pada ketika itu hanya tuhan yang tahu perasaan ini. Kami adik beradik tidak mampu menahan linangan air mata. Kami semua menangis bila mengetahui abah disyaki demam denggi berdarah brdasarkan simptom-simptom yang terdapat pada abah. Tambahan pula kawasan kediaman kami sebelum ini pernah ada kes kematian akibat demam denggi. Ini menambahkan lagi kerisauan kami.

Setelah abah disahkan demam denggi berdarah, abah ditahan di wad hospital selama lebih kurang 11 hari. Pada ketika itu, emak menjadi peneman setia abah di hospital. Emak sentiasa memberi sokongan pada abah untuk berjuang. Kata emak pada abah "Abang, abang kene terus berjuang. Kalau abang takde siapa nak bantu Fa (nama panggilan yang abah gunakan terhadap emak) besarkan anak-anak kita". Emak memberitahu kami bahawa abah tak pernah lupakan kami semasa berada di hospital. Dalam perjuangan menanggung derita, abah sentiasa teringatkan anak-anaknya. Belum pun abah sembuh dari demam, abah telah meminta pertolongan rakan-rakannya untuk memindahkan kami dari tempat kediaman kami ketika itu ke tempat kediaman yang baru. Abah tak nak anak-anaknya ada yang terkena demam denggi sepertinya memandangkan tempat tersebut telah mempunyai rekod beberapa kes demam denggi.

Alhamdulillah, setelah 11 hari berjuang di wad, akhirnya abah disahkan sembuh dan boleh pulang semula. Kami menyambut berita kepulangan abah dengan gembira dan kesyukuran kepada Ilahi. Sesunnguhnya takdir Allah mengatasi segalanya. Akhirnya abah kembali sembuh. Senyuman abah berbunga kembali, mendamaikan jiwa seisi keluarga yang memandang.

Kisah ini kunukilkan untuk kita bersama-sama mengambil pengajaran. Hargailah kedua ibu bapa kita selagi masih ada di dunia ini. Sesungguhnya manusia sering leka dan terlupa. Apa yang berada di genggaman seringkali tidak dihiraukn sehingga ia hilang dari pandangan barulah datang penyesalan...

Terima kasih buat abah yang tidak pernah jemu mendidik kami. Begitu juga buat permaisuri hati abah, emak yang sentiasa berdiri teguh di belakang abah sebagai pembantu setia abah dalam membesarkan kami adik-beradik.

No comments: